Praga V3S

 

Střední terénní nákladní automobil Praga V3S (vojenský třítunový speciál, lidově zvaný ventra, vétřieska, vejtřaska, VSka nebo prostě Vejda) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu ČSLAPraga V3S vznikl na základě požadavků vojenské správy v roce 1951. Projekt byl přísně tajný a výsledná dokumentace musela být odevzdána do čtyř měsíců. V roce 1952 vyjely první tři prototypy Praga V3S ze závodu ve Vysočanech. U jednoho vozu Praga V3S prasklo spojkové ložisko ještě na dvoře, druhý vůz Praga V3S schořel díky zktatu bateriií (na základě toho byly baterie přemístěny z původního místa pod budkou pod sedačku řidiče).  Konstruktéři vozu Praga V3S byli Ing. Lanc z Pragovky a Ing. Korbel z Ústavu pro vývoj motorových vozidel . V roce 1953 se rozběhla výroba naplno a v roce 1956 byla zkonstruována PRAGA S5T. V roce 1961 se  výroba předala do Avie v Letňanech a v 80-tých letech do Bratislavy,kde byla ukončena. Silniční verze Praga S5T (S - silniční, 5T - užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Automobil Praga V3S se vyráběl až do 80. let 20. století.

 

Svou konstrukcí, spojující nejlepší myšlenky obdobných válečných a poválečných vozů celého světa, na které se podíleli pracovníci několika domácích automobilek, patřila Praga V3S k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby. Díky konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) má velkou světlost podvozku i při relativně malém průměru kol. Tato konstrukce na jedné straně zajišťuje dobrou průchodnost terénem, ale na druhou stranu omezuje maximální rychlost na 60 km/h.