Praga V3S M1

 

Střední terénní nákladní automobil Praga V3S M1 je modernizovaná základní verze vozu Praga V3S (vojenský třítunový speciál, lidově zvaný ventravétřieskavejtřaskaVSka nebo prostě Vejda), který se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu ČSLAPraga V3S M1 vznikla na základě požadavků z provozu, t.j. zlepšení jeho dynamických vlastností, především zvýšení výkonu motoru, snížení hluku v kabině řidiče a vhodnější konstrukční řešení převodového ústrojí. 

Automobil Praga V3S M1 má dovolené užitečné zetížení v terénu 3 500 kg a na silnici 5 500. Může táhnout přívěs do hmotnosti 4 500 kg v terénu a 6 000 kg na silnici. Motor vozu Praga V3S M1 má zvýšený výkon na 88 kW při 2 100 otáčkách za minutu. Konstrukčními úpravami byla zvýšena jeho životnost. Spojka automobilu Praga V3S M1 je konstruována pro přenášení vyššího momentu síly a její ovládací ústrojí je vybaveno vzduchokapalinovým posilovačem. V převodovce a přídavné převodovce se změnily převodové poměry, čímž se zlepšily dynamické vlastnosti automobilu Praga V3S M1 a zvýšila se jeho konstrukční rychlost na 75 km/h. Brzdová soustava vozu Praga V3S M1 byla doplněna zařízením pro tažení přívěsů s dvouhadicovým ovládáním brzd a spojkovou hlavicí pro plnění vzduchové soustavy z cizího zdroje. Elektrické zařízení na vozidle Praga V3S M1 bylo doplněno vpředu na pravé straně nosníku blatníku sedmipólovou zásuvkou. Původní vzduchotlakové stírače byly nahrazeny elektrickými 12V stěrači.